Prieš prasidedant sezonui ir bandant atsakyti į klausimus „Kas madinga?“, „Ką avėsime šį sezoną?“, „Ką rinktis ir prie ko derinti?“ nebeužtenka vien įprasto, besikartojančio tendencijų sąrašo, vizualiai gražių nuotraukų, sakinių apie įkvėpimo šaltinius ar tiesiog paminėti nusistovėjusią klišę „mada sukasi ratu ir viskas grįžta“. Šį pavasarį ir vasarą tendencijos padiktuoja kiek labiau filosofiškas interpretacijas ir įkvėpimus. Dizainerių idėjos slypi: muzikos garsuose, architektūroje, (sub)kultūroje, nuobodulio ir patogumo estetikoje arba tiesiog žvelgiama atgal su šiandieniniu prieskoniu ir galimybėmis.
Mada įgavusi tokį pagreitį iš tiesų traukiasi nuo momentinės mados, greitųjų „fast fashion“ (liet. Greita mada) pasiūlymų, nuo noro turėti „čia ir dabar“ arba „daug ir greitai“. Komercinį pasiūlymą nustumia toliau, o vietą užleidžia solidesnei, mažiau laikui pavaldžiai madai ar tendencijų sąvokai. Mada tampa nepavaldi laukui.
Šį pavasarį/vasarą italų, ispanų ir prancūzų avalynės kūrėjų moto galima būtų apibūdinti kaip „Žvilgsnis atgal, bet žingsnis į priekį”. „Žvilgsnis atgal“ padiktuoja nusistovėjusias ir patikimas vertybes, iš kartos į kartą perduodamas avalynės siuvimo ir odos apdirbimo technologijas, avalynės formas, neįkainojamą patirtį. Penktame dešimtmetyje išpopuliarėjusios platformos perteikia feminizmo idealogiją, bohemišką pasaulėžiūrą, post-modernizmo architektūros objektus, pop ir disko meną. O „žingsnis į priekį“ – tarsi šuolis naujų technologijų ir formų link. Kai tradicinis sportinis batelis transformuojasi, o neretai tampa tarsi kūrinys iš eklektikos ar modernaus meno muziejų. Kaip sako „Officine Creative“ kūrybos namų vadovas: „Pati prekių ženklo filosofija ar šiandieninės tendencijos tampa istorijos ir naujausių technologijų dialogu”.
Taigi, kas naujo šį pavasarį ir vasarą avalynės mados tendencijose ir minties provežiuose.
1950-ieji kolekcijose | Metas žvilgsniui atgal
50-ieji madai po sąstingio atnešė daug: keitėsi suknelių siluetai, papuošalai didėjo, šukuosenos tapo įmantresnės, o esminiu akcentu tapo ne kas kita, kaip bateliai. To meto tendencijose ryškiai dominavo: smailianosiai, balerinų tipo bateliai, storakulnės basutės su platforma, įspiriami aukštakulniai, mokasinai . Tai buvo tikras batelių madų revoliucijos metas!
Nors šiandien to meto kultūros bei mados ryšys tampa tvirtas bei ryškus, mados kūrėjai ir dizaineriai gilinasi į šiandieninėje kultūroje eskaluojamų modernios moters gyvenimo bruožus. Kokia ji? Kuo ji gyvena? Ko ji trokšta? Kas jai šiuo metu įdomu ar kur ji keliauja? Tad kinta ne tik spalvinė gama, bet ir forma, kulniuko aukštis ir storis, detalės, odos faktūros.
Vienas ryškiausių to meto stiliaus avalynės atspindžių – tai ispanų dizainerės Chie Mihara kuriamos kolekcijos. Dabar čia dominuoja platforminės basutės, pastelinės spalvos derinamos su sodriomis ar blizgiomis spalvomis. Dominuoja sandalams būdingas odinių juostų pynimas, dekoratyvūs elementai, apvalintos noselės.
Chie Mihara
„Pretty Ballerinas“ ir „Mascaro“ kolekcijos taip pat inspiruotos 50-ųjų laikmečio: balerinos dekoruojamos masyviomis detalėmis, storakulnės basutės, įspiriami aukštakulniai sandalai. Dominuoja metalizuotos, pastelinės spalvos odos.
Pretty Ballerinas
Mascaro
Prancūzai „Robert Clergerie“ teigia, kad šiam sezonui kuriant avalynę norėjosi kažko paprasto ir pažįstamo, tačiau pateikto naujai, jaunatviškai. Viena stipriausių šio ženklo pusių – novatoriškai pateikta klasikinė avalynės forma. Labiau architektūriškų formų kulnai ar platformos.
Robert Clergerie
Bandant suprasti šio laikotarpio įtaką arba kaip interpretuoja skirtingi dizaineriai, verta dėmesį atkreiptį į „Roberto del Carlo“ ir „Pomme D’or“ kolekcijas. Mokasinų ir „loafer“ stiliaus batelių interpretacijos, storapadės platformos ar žemiškos spalvos bei jų pustoniai, dominuojantys kolekcijose. Atpažįstama klasika, bet pateikta naujai.
Roberto Del Carlo
Pomme D’or
Kultūrų atspindžiai | Bohema ir Etno
Bohemiška. Kokia ši moteris? Kas ji? Ne, ji nėra vakarėlių liūtė, o greičiau intelektualė, skaitanti prancūzų autorių literaturą ir kavą gerianti jaukioje lauko kavinėje. Ji stipri ir pastebima, tačiau romantiška. Jos kojas puošia masyvūs, bet stilingomis metalizuotomis detalėmis puošti Oksfordo stiliaus batai, sandalai ar basutės, dekoruotos įvairių spalvų odos juostelėmis. Tradicinius raštus keičia egzotiškos odos, o romantiškas gėles – sumoderninti ir stilizuoti floristiniai karpiniai.
Moma
„Ixos“ dizaineriai tarsi modernios bohemietės atspindys. Čia minimalistinės detalės susipina su bohemiškai tendencijai būdingais elementais.
Ixos
Bohemiškas vyras – tikras intelektualas ar net meno ekspertas. Vyrų kolekcijose dominuoja: pintos ir perforuotos odos, tarsi saulėje blukintos ombre spalvos. Graziano Mazza, kuriantis prekių ženklui „Premiata“, vyriškoje pavasario/vasaros kolekcijoje didelį dėmesį skyrė būtent spalvai ir odos faktūrai.
Premiata
„Officine Creative“ kolekcijose dominuoja ryškus etno ir bohemiškas įvaizdis. Sendintos odos, pynimo motyvai, sandalų interpretacijos.
Officine Creative
Nišinės avalynės atsovai „Rocco P.“ vyrams ir moterims pasiūlė naujų formų Oksfordo tipo batelius. Žinant dizainerio Rocco Pistolesi aistrą saksofonui, nenuostabu, kodėl jo kūriniuose atsiranda masyvios detalės ir tarsi hiperbolizuotai išdidinamos batų noselės. Visa tai – tarsi nedidelė užuomina į saksofono instrumentą.
Rocco P.
(Ne)nuobodulio estetika | Arba stilingai ir patogiai
Didelė plati suknelė ar palaidinė, patogios laisvos kelnės, „oversized“ stiliaus paltas ar švarkas, kuprinė, sportiniai bateliai ….arba šlepetės! Taip. Mat šiandieninės moters įvaizdis visiškai neatitinka to, ką galbūt įprasta vadinti mada.
Fru.it ir Pomme D’or
Pamažu naujuoju mados troškimu tampa stilingos įspiriamos basutės ar šlepetės, o laisvalaikio bateliai – ne tik kasdienai, bet ir vakarui.
„Premiata“ kolekcija ryški, sodri, drąsi, kiek provokuojanti. Klasikines metalizuotas spalvas keičia holografinis gliteris.
Premiata Sneakers
„Primabase“ duoklę šį sezoną atidavė pasteliniams atspalviams, o ištikimam ar naujam klientui pasiūlė visiškai naujas sportinių batelių formas.
Primabase
„Giampieronicola“ savo kliento neįsivaizduoja be įspiriamų lengvų mokasinų ar minimalsitinių basučių.
Giampieronicola
Nuo taško iki linijos | Grafikos ir mados dialogai
Viskas prasideda nuo taško. Tada seka linija. Tada dar viena linija. Gimsta tikri grafikos meno kūriniai. Ir visa tai ant odos! Dizaineriai kūrinius perkelia ant avalynės, savaip interpretuoja, pateikia naujai.
O.X.S, Pantanetti ir Premiata
„O.X.S“ kolekcijoje dominuoja taškuota, dryžuota, net inspiruota egzotiškų raštų ir motyvų grafika.
O.X.S
Balta kitaip | Arba baltos spalvos interpretacijos
Viena ryškiausių šios vasaros tendencijų avalynės madoje – balta spalva. Šiandieninė balta turi daug atspalvių ir perteikimo galimybių. Kaip kontrastas duete gali būti su juoda, vengiantiems grynos baltos – galimi blukinti jos atspalviai, o norintiems lengvumo – balta perforuota oda.
O.X.S Rubber Soul
Premiata
Šimtas metalo atspalvių | Arba metalizuotos odos naujai
Jei dar prieš kelis sezonus ant podiumų išvydę metalo atspalviu spindinčius drabužius ar avalynę kraipėme galvas ar dvejojome, ar verta įsigyti ką nors blizgaus, tai šį sezoną ši tendencija išryškėja dar labiau. Metalu spindinti avalynė ne tik dominuoja daugumoje kolekcijų, bet ir nusidažo pastelinėmis spalvomis.
Galėtumėm sakyti, tarsi atgijo „Aukso amžius“, tačiau šį sezoną jis subtilesnis. Modernios technologijos metalo spindesiu padengtas odas tarsi pasendina joms suteikdamos savitą žvilgesį ir faktūrą. „Vic Matie“ šį sezoną pasirinko tamsinto aukso spalvas, „O.X.S“ ir „Laura Bellariva” – sendinto sidabro, „Premiata“ – balinto aukso, „Fru.it“ – visą puokštę pastelių atspalvių.
Norų ar „must have“ sąraše ir šį sezoną turėtų atsirasti vietos metalizuotos odos bateliams. Dizaineriai pasinaudojo technologijų galimybėmis ir metalizavo savo sumanymus, suteikdami prekei ryškiai matomo isskirtinumo.
Frui.it, O.X.S ir Vic Matie
Vic Matie
Frui.it